مطلبی جالب در مورد : روانشناسی رنگ ها
محققان شرکت Georgia Tech و شرکت یاهو طی تحقیقاتی که انجام دادند دریافتند عکس هایی که دارای فیلتر هستند 21 % بیشتر به چشم خواهند آمد و 45 % نظرات بیشتری را به خود جلب می کنند .
سه مورد از این فیلتر ها را با هم بررسی خواهیم کرد :
Increasing Warmth :
رنگ های گرم و انرژی زا مانند قرمز ، نارنجی و زرد احساس هیجان، گرما و شور و شوق را به ذهن میآورد و جلب توجه بیشتری دارند .
به عنوان مثال این عکس از پرتغال و گریپ فروت را قبل و بعد از اعمال فیلتر مشاهده کنید :
همانطور که مشاهده کردید وقتی یک فیلتر گرم روی این عکس اعمال کنیم ، رنگ های صورتی ، زرد و نارنجی در میوه ها درخشش خاصی پیدا می کنند
که بیننده رو به خودشون جذب خواهند کرد .
Increasing Exposure :
میزان نور موجود در محیط هنگام عکاسی بسیار حائط اهمین هستش ، نور کم باعث میشه تصاویر تیره و تار نشون داده بشن و دیده شدنشون سخت بشه بالعکس نور بیشتر باعث سفید شدن عکس خواهد شد
به تصویر این جسم شنانور در دریا دقت کنید :
با استفاده از فیلتر برای افزایش نور می توان تا حدودی عکس را روشن تر و فریبنده تر کرد
رنگ هایی که تقریبا محو شده بودند و به تاریکی میزدند به صورت چشم نوازی قابل مشاهده خواهند شد .
Increasing Contrast :
در علم عکاسی کلمه کنتراست به معنی تفاوت بین نور و تاریکی تلقی میشه ، فیلتر هایی که کنتراست را افزایش می دهند عکس را به صورت سایه تیره و روشن برجسته نشان می دهند .
مغز ما بیشتر جلب عکس هایی که کنتراست بیشتری دارند می شود !
یه نگاهی بندازیم به این عکس قوباغه که روی برگ در حال استراحت هستش :
در عکس هایی که کنتراست کمی داشته باشند، معمولا رنگ ها به دلیل نبودن اختلاف کافی بین تیره و روشن دیده نمی شوند .