روانشناسی رنگ ها

مطلبی جالب در مورد : روانشناسی رنگ ها

محققان شرکت Georgia Tech و شرکت یاهو طی تحقیقاتی که انجام دادند دریافتند عکس هایی که دارای فیلتر هستند 21 % بیشتر به چشم خواهند آمد و 45 % نظرات بیشتری را به خود جلب می کنند .

 

سه مورد از این فیلتر ها را با هم بررسی خواهیم کرد :

 

Increasing Warmth :

رنگ های گرم  و انرژی زا مانند قرمز ، نارنجی و زرد احساس هیجان، گرما و شور و شوق را به ذهن می‌آورد و جلب توجه بیشتری دارند .

به عنوان مثال این عکس از پرتغال و گریپ فروت را قبل و بعد از اعمال فیلتر مشاهده کنید :

grapefruitbefore-750x750

 

grapefruitafter-750x750

همانطور که مشاهده کردید وقتی یک فیلتر گرم روی این عکس اعمال کنیم ، رنگ های صورتی ، زرد و نارنجی در میوه ها درخشش خاصی پیدا می کنند

که بیننده رو به خودشون جذب خواهند کرد .

 

Increasing Exposure :

میزان نور موجود در محیط هنگام عکاسی بسیار حائط اهمین هستش ، نور کم باعث میشه تصاویر تیره و تار نشون داده بشن و دیده شدنشون سخت بشه بالعکس نور بیشتر باعث سفید شدن عکس خواهد شد

به تصویر این جسم شنانور در دریا دقت کنید :

 

buoybefore-750x750

 

روانشناسی رنگ ها

 

با استفاده از فیلتر برای افزایش نور می توان تا حدودی عکس را روشن تر و فریبنده تر کرد

رنگ هایی که تقریبا محو شده بودند و به تاریکی میزدند به صورت چشم نوازی قابل مشاهده خواهند شد .

 

Increasing Contrast :

در علم عکاسی کلمه کنتراست به معنی تفاوت بین نور و تاریکی تلقی میشه ، فیلتر هایی که کنتراست را افزایش می دهند عکس را به صورت سایه تیره و روشن برجسته نشان می دهند .

مغز ما بیشتر جلب عکس هایی که کنتراست بیشتری دارند می شود !

 

یه نگاهی بندازیم به این عکس قوباغه که روی برگ در حال استراحت هستش :

 

روانشناسی رنگ ها

 

frogafter-750x500

 

در عکس هایی که کنتراست کمی داشته باشند، معمولا رنگ ها به دلیل نبودن اختلاف کافی بین تیره و روشن دیده نمی شوند .

 

منبع : shutterstock.com