در این نوشته سعی می‌کنیم شما رو با قسمت‌های مختلف سایت شاتراستوک و نحوه جستجوی پیشرفته در سایت شاتراستوک آشنا کنیم تا بتوانید  جستجوی دقیق‌تری داشته باشید. ابتدا بخش‌های مختلفی که در  صفحه اصلی سایت مشاهده می‌کنید رو برای شما معرفی می‌کنیم. ابتدا از بالای سایت شروع مکنیم.    همان‌طور که در عکس زیر قابل مشاهده هستش میتوانید از این قسمت به بخش‌های کلی سایت دسترسی پیدا کنید.      مورد اول (Images) : شاخه کلی عکس‌ها شامل :

تصاویر - Photos
وکتور ها - Vectors
عکس‌های تحریریه - Editioral

 مورد دوم - Footage : مربوط به ویدیوهای شاتراستوک می‌شود.

 در مورد سوم - Music : می توانید به صداهای شاتراستوک دسترسی پیدا کنید.

 مورد بعدی - blog : وبلاگ شاتراستوک هستش که مقاله‌های شاتراستوک درون این بخش قرار می‌گیرند.
 در جلوتر شماره تماس سایت و همچنین زبان سایت رو می توانید مشاهده کنید و زبان انگلیسی رو برای جستجوی بهتر می توانید انتخاب کنید. در میانه سایت کادر جستجو به همراه موارد شخصی سازی جستجو قرار دارد که میخواهیم این مورد رو بررسی کنیم. در این مرحله می توانید با وارد کردن موضوع مورد نظر و جستجو نتایج اون رو مشاهده کنید ولی اگر می‌خواهید از ابتدا جستجوی دقیق‌تری انجام بدین قبل از فشردن دکمه جستجو می توانید نتایج جستجو رو فیلتر کنید.

همان‌طور که در عکس زیر قابل مشاهده هستش با کلیک بر روی تمامی تصاویر (All Images)  یک زیر منو بازمی شه که شاخه بندی‌ها رو نمایان میکنه و میتونید با انتخاب شاخه موردنظر نتایج رو به دلخواه خودتون فیلتر کنید تا جستجوی دقیق‌تری داشته باشید.
برای مثال اگر به دنبال فایل وکتوری مربوط به آیکون خاصی و یا در مورد موضوعی هستید با وارد کردن موضوع موردنظر و انتخاب وکتور تنها فایل های وکتور در جستجو نمایش داده خواهد شد.

  امکان تازه و مفیدی که شاتراستوک اخیراً اضافه کرده جستجو از طریق تصویر هستش.
بدین معنا که شما اگر به دنبال عکسی مشابه تصویری که در اختیار دارید هستید می توانید نه تنها با جستجو در مورد موضوع ان به دنبالش بگردید بلکه با این ویژگی جدید می توانید عکسی که در اختیار دارید رو در سایت شاتر استوک آپلود کنید و تصاویر مشابه آن را در برگه نتایج جستجو مشاهده کنید.
برای جستجو از این طریق  ابتدا برای آیکون مورد نظر همانند تصویر زیر کلیک کنید تا کادر مربوطه باز شود. این کادر از قابلیت درگ و دراپ پشتیبانی می‌کند که می توانید با انتخاب و کشیدن تصویر مورد نظر اون رو برای جستجو داخل سایت قرار بدید .   مواردی که در این بخش باید به اون دقت کنید شرایط عکسی هستش که می توانید آپلود کنید.

سایت شاتراستوک تنها عکس‌های با پسوند PNG و JPG رو پشتیبانی میکنه و همچنین عکس شما نباید بیشتر از 5 مگابایت در حجم و 4000 هزار پیکسل در ابعاد باشه.

  حال می‌خواهیم با گزینه‌هایی که در صفحه نتایج جستجو در اختیار داریم آشنا بشیم.
  ابتدا موارد زیر رو بررسی می‌کنیم.
در بالای نتایج جستجو می‌توانید موارد زیر رو مشاهده کنید که انتخاب هر کدوم از انها نتایج جستجو رو تغییر خواهد داد. مورد اول گزینه New یا جدید مباشد. که انتخاب اون باعث میشه مواردی که اخیراً درون سایت قرارگرفته و حداقل یکی از کلمات جستجوی شما درون کلیدواژه‌های آنها هستش به نمایش در بیاید.

مورد دوم گزینه Popular یا محبوب هستش. این بخش مواردی  رو نشان میدهد که بیشتر مورد پسند کاربران هستش و یا به نوعی بازدید بیشتر داشته‌اند.

گزینه سوم Relevant یامربوط هستش که نتایج رو به شکلی فیلتر میکنه که بیشترین ارتباط با جستجوی شما رو داشته باشن.

و مورد آخر مربوط به تصاویر کشف نشده - Undiscovered - می‌باشد که جدیدترین تصاویر آپلود شده هستش  و به قول شاتراستوک متوانید اولین نفری باشد که تصاویر رو مشاهده و خریداری می‌کنید. در زیر این قسمت همچنین متوانید تعداد تصاویر یافت شده رو نیز مشاهده کنید.

  حال بخش دوم که در سمت راست و بالای صفحه نتایج جستجو قرار گرفته رو مشاهده کنید.   با کلیک بر روی آیکون چرخ دنده می‌توانید به تنظیماتی که این قسمت در اختیار شما قرار میده رو مشاهده کنید.

این بخش 5 گزینه برای شخصی سازی در اختیار شما قرار میده.
سایز: میتونید ابعاد تصاویر پیش‌نمایش رو تغییر بدید.
توضیحات: با فعال کردن این مورد چند واژه از توضیح هر عکس در زیر تصاویر نمایان می‌شود.
تعداد تصاویر در هر برگه: با انتخاب هر کدوم از موارد 50 و 100 و 150 همان تعداد عکس در هر برگه از صفحه نمایش داده خواهد شد.
پیش نمایش تصاویر: با فعال کردن این گزینه و بردن موس بر روی تصاویر می‌توانید پیش‌نمایشی بزرگ از آنها را مشاهده کنید.
جستجوی امن: با فعال بودن این گزینه جستجوی امن شاتراستوک جلو نمایش بعضی از موارد رو خواهد گرفت که اگر میخواهید به همه موارد دسترسی داشته باشید این گزینه رو غیرفعال کنید.